maandag 25 augustus 2014

Rondje Wolvenpolder

Gisteren samen met Yvonne en Maarten rondje Wolvenpolder gedaan.
Het blijft nog een kale bedoening, want er wordt gemaaid.
 
Zelfs bij de fietsenrekken.
 Dat was 3 weken geleden niet gedaan. Zijn er klachten binnengekomen?
We gaan informeren bij de gemeente wat het maaibeleid is en waarom. Het kan best zijn dat er diversiteit wordt nagestreefd. Dan is het goed om het eerste jaar wel te maaien.
 
Toch wordt er blijkbaar ook geplant/gezaaid. We zagen meidoorn, hazelaar en deze kardinaalmuts.
 
Een klein plantje. Gewone reigersbek. Toch leuk dat zo'n plantje zich na de maaibeurt weer herstelt.
 
Er is klaproos te zien. Dat is papaver. Je kan er geen opium van maken. Dat kan van een andere soort papaver die toepasselijk slaapbol heet.
Op de foto hierboven de ruige klaproos. Is ietsje kleiner dan de gewone klaproos.
 
Perzikkruid. Het zaad wordt gebruikt voor volièrevogels.

Dit is riet. Dat weet iedereen wel denk ik. Ik vind het gewoon een mooi plaatje.

Vlasbekje. Ik heb het even moeten opzoeken. Het is een waardplant voor veel vlinders en insecten.
En..., het produceert een ontzaggelijke hoeveelheid zaad. Meer dan 30.000 zaadjes is blijkbaar geen uitzondering.
 
Zien jullie het regenen daar. Die bui heeft ons niet bereikt. Het had wel een waarschuwing kunnen zijn, want een uur later was het raak.
 
Voordat we moesten vluchten/schuilen (wat niet goed lukte) zagen we nog een mooi plantje.
Met dank aan Warre, want ik vergis mij wel eens in mijn enthousiasme.
Het is zachte ooievaarsbek.
 
En toen vluchten voor de plensbui. Bijna 3 kwartier hebben we achter het bord van de pont naar Rhoon gestaan. Ik had gelukkig wel een paraplu mee. Maarten zijn regenjas en Yvonne was ook redelijk beschermd.
 
Maar we waren klets (z...) nat.
Op de terugweg scheen de zon weer alsof er niets gebeurd was. En zo kwamen we droog weer thuis. En toch een heleboel gezien op het stukje Wolvenpolder.
 
Dit is het weer. Heb ik deze week nog even tijd, dan zal ik over de excursies van zaterdag (waterdiertjes en muizen) een reportage doen.
 
Voor nu: groeten van Henk
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten