zaterdag 29 april 2017

Struin park Waterland 12 maart 2017

Dag allemaal. Zondag 12 maart heeft de Natuurgroep Spijkenisse weer een struin gedaan. Ditmaal in Park Waterland. Ik geef een impressie.

De knoppen van een wilg.
Voor zover ik er verstand van heb, want er zijn zoveel soorten wilg, is het een katwilg.

Italiaanse aronskelk.
Er wordt vaak gedacht dat dit de gevlekte aronskelk is. En dat dacht ik ook.
Tot iemand mij een paar jaar geleden op de verschillen wees.
De gevlekte aronskelk heeft blad met niet zulke opvallende bladaders.
Als het ware een glad blad.

Een vogelhuisje.

Zie hoe de treurwilg uitloopt. Mooi hoor.

En soms ben ik het antwoord gewoon schuldig. Het is wel een leuke foto geworden.

En hier zijn we ook niet helemaal uitgekomen. Komt vast nog wel.

De rietkraag in het ecologische gedeelte van het park.

Een bosje narcissen.

Nog meer knoppen van de katwilg.

Dit is bamboe.

Klimop.
Aan de klimop kunnen twee verschillende soorten blaadjes zitten.
Dit wordt bladdimorfie genoemd.
Bladeren aan takken waar een bloem aan zit, zijn handvormig.
Bladeren aan takken waar geen bloem aan zit, zijn eirond.

Een zwavelzwam.
Het is een parasiet en veroorzaakt daardoor bruinrot in de boom.
De boom wordt op die manier langzaam uitgehold.
Een zwavelzwam kan wel tot 10 kg wegen.

Bleek vingermos.
Dat heb ik opgezocht bij foto’s die ik eerder in park Welgelegen heb gemaakt.
Daar werd mij toen verteld dat dit bleek vingermos is.

Tot slot de Hazelaar.
Een struikvormige boom met meerdere stammen.

Mooie wandeling/struin geweest.
Lekker weer. Tevreden naar huis gegaan.
Tot de volgende keer.
Groeten en liefs van Henk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten