vrijdag 26 mei 2017

Meeldijk en Natuurspeeltuin

Dag allemaal.
Zoals ik geregeld doe, een wandeling in de buurt.
Dit keer niet verder dan Meeldijk en de Natuurspeeltuin. Maar wel een aantal dingen gezien die ik wil gaan volgen.

Zoals deze meerkoet.
Altijd zijn  watervogels druk in de weer met het nest.
Dat komt door het organische materiaal dat zij gebruiken.
Dat rot onder de waterspiegel weg.
Gevolg: nest zakt. En daarom zijn watervogels er constant mee bezig.

Aan het blad te zien is het gele plomp.
 Als de bloemetjes komen zal ik het weer fotograferen.

Een kauw haalt overal voedsel vandaan.
Zoals hier in de Natuurspeelplaats.

Ik houd het op een kronkelwilg.
Mooi boompje.

Smalle weegbree, bijna uitgebloeid. Het wordt gebruikt als voer voor knaagdieren.
Ook de natuurgeneeskunde gebruikt wel smalle weegbree.
 
Scherpe boterbloem.
Deze is de meest voorkomende boterbloem in Nederland.
Het wordt niet door vee gegeten vanwege de scherpe smaak en
vooral in jonge planten het aanwezige gif.
Opmerkelijk is, dat het gedroogd geen kwaad meer doet en
het voor alles en nog wat wordt gebruikt.

Grote brandnetel.
En als ik het goed heb, is dit een mannelijke plant.

De grootste vogel van Nederland.
De knobbelzwaan. Vier eieren. Ik zal het volgen.
 
Een heel bekende. Mannetjes merel.
Was druk in de weer om voedsel te zoeken.
Op de foto staat hij in de waakhouding. Dan trekt iets zijn aandacht.


Witte waterlelie.
Zie het verschil met het blad van de gele plomp hierboven.
Een groot misverstand is dat op de Friese vlag het blad van de waterlelie staat.
Dat is niet juist: het is het blad van de gele plomp dat de Friese vlag siert.

Zo allemaal.
Dit is het voor deze keer.
Ik probeer voor volgende week weer iets te maken.

Groeten en liefs van Henk




Geen opmerkingen:

Een reactie posten