woensdag 18 april 2018

Eenslachtig, tweeslachtig, eenhuizig en tweehuizig

Dag allemaal.

Verleden keer het speenkruid laten zien met de kroonbladen en kelkbladen.
Wat heeft een bloem nog meer? Ik doe een greep.
Een aantal abonnees weten het volgende wel. Alhoewel we er toch steeds goed bij moeten nadenken. Zoiets in de trant van: “Hoe was het ook al weer?”
Het gaat over eenslachtige en tweeslachtige bloemen. En het gaat over eenhuizige planten/bomen en tweehuizige planten/bomen.

We beginnen met eenslachtig. De naam zegt het al: het is bloem die één geslacht heeft en wel mannelijk óf vrouwelijk.
 




De bloem links met meeldraden is mannelijk.

De bloem rechts met de stamper is vrouwelijk.


Dan volgt vanzelf dat een tweeslachtige bloem twee geslachten heeft: mannelijk en vrouwelijk.

Dan het woongedeelte. Eenhuizig en tweehuizig.
Op een eenhuizige plant/boom komen zowel de mannelijke als de vrouwelijke bloemen voor.

Het wordt al geraden denk ik.
Op een tweehuizige plant komt of alleen de mannelijke bloem of alleen de vrouwelijke bloem voor.


      alleen mannelijke bloem op boom/plant











alleen vrouwelijke bloem op boom/plant

Er zijn dan dus mannelijke en vrouwelijke bomen/planten.
Alhoewel ik dit al een tijdje geleden geleerd heb, geef ik toch de geraadpleegde literatuur weer.
Het zijn 1 boek, te weten “Niet zonder elkaar” een voortreffelijk leesbaar boek.
Leuk lesje deze keer.

Niet vergeten hoor:
Eenslachtig: mannelijk óf vrouwelijk.
Tweeslachtig: mannelijk én vrouwelijk.

Eenhuizig: mannelijk én vrouwelijk.
Tweehuizig: mannelijk óf vrouwelijk

Ik hoop dat de afbeeldingen duidelijk zijn. Ik heb er tenminste tijd ingestoken.
Laat ajb weten.

Voor nu de groeten en liefs van Henk

1 opmerking: