zaterdag 9 juni 2018

Bladmineerders

Hallo allemaal.

Op 25 juni 2017 publiceerde ik een verhaal over de bladmineerder. Ik heb het nu aangepast.
De larven van sommige insecten eten een stof die in het blad zit. Dat gaat overigens ten koste van de fotosynthese. Een kleine aantasting kan de plant wel aan. Maar als het veel op de plant voorkomt, zal de plant het niet overleven.

De larven graven daarbij tunnels in het blad. Het is te vergelijken met de gang van een mijn. En daar waar het “spoor” (de gang) het smalst is, is het begin van de tunnelgraving. Omdat de larven bij het eten groeien, dikker worden, worden de gangen steeds iets groter en breder.


Op zaterdag 17 februari 2018 zag ik in park Bessengaard (dat is achter mijn huis) een Hulst die aangetast is door een aantal bladmineerders.
Omdat Hulst een vrij dik blad heeft, kan er flink wat gegeten worden. Dat is duidelijk te zien.

Zo, volgende keer weer over iets anders.
Voor nu, groeten en liefs van Henk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten