zondag 12 juli 2020

Delftse Hout


Op uitnodiging van de bomenridders ben ik met kompanen naar Delftse Hout geweest. Inmiddels iets meer dan 6 jaar geleden. Om precies te zijn 12 april 2014.
Ik laat er een paar foto’s van zien.

Gele dovenetel.
Ik lees in het boek “Bloemen” dat in de tuin meestal zilverkleurige vlekken op de bladeren zit. In de “Veldgids Nederlandse Flora” lees ik “bladeren zonder zilverige vlekken”.
Rara ?!

Bonte gele dovenetel.
In bovengenoemde veldgids lees ik “bladeren met zilverige vlekken”. Beetje verwarrend.
Er is wel overeenstemming over de vorm van de bladeren.
De gele dovenetel bladeren scherp getand met een spitse top. De bonte gele dovenetel bladeren gekarteld met een afgeronde top.
Op de foto’s is het verschil duidelijk te zien.

Roodbladige Japanse esdoorn.
Acer Palmatum Atropurpureum = roodbladige japanse esdoorn (ook wel zwarte acer genoemd). Zo leer je nog eens wat.
Mooie bruinrode kleur.

Ik heb even geen flauw idee. Bij de bladeren denk ik aan eenbes, maar de kleur bloem past niet. Ik hoor het graag van iemand.

Een elfenbankje; beetje groen uitgeslagen.

Hangende zilverlinde.
Van de zilverlinde is bekend dat de honing hommels stoned kan maken. Of dat bij de hangende zilverlinde ook zo is?!


?????

Dit is bosrank; een houtige klimplant.

Tot slot een foto met eieren die tentoongesteld waren.

Wie weet welke eieren bij welke vogel hoort.

Uitslag volgt.

Voor nu: groeten en liefs van Henk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten