maandag 28 januari 2013

Echt judasoor


Op 11 november deden we een struintocht op de Beerenplaat.
Ik heb toen een stukje boom met Echt Judasoor meegenomen.
Zo ziet het er uit.

Maar ja, o schrik!!! Na een paar dagen in de schuur te hebben gelegen, was het Echt Judasoor Echt geslonken. Ik heb er, jammer genoeg, geen foto van gemaakt.
Ik heb de paddenstoel in een schaaltje water gelegd., en zie


Het resultaat na iets maar dan één uur.
 Toen ben ik opnieuw gaan experimenteren.

Waar komt eigenlijk die naam vandaan? Wel, Echt Judasoor mag graag op vlier zitten. De legende vertelt dat Judas, die Jezus verraadde, zich aan een vlier heeft opgehangen.


Dit is na 6 dagen droogte.

En na 1 dag schaaltje water. Ziet het er weer “gezond” uit.
Maar, het is nog niet gedaan. De laatste foto is van 25 november.
En hier onder staat een foto van 1 december.


Ik had de paddenstoel; weer droog gezet. De tijd was 10.30 uur.
Het Echt Judasoor is weer in een schaaltje water gelegd.

En om 11.11 uur de volgende foto gemaakt.

Je ziet de paddenstoel al duidelijk opzwellen.
Dit is de situatie om 15.30 uur.
Een ander verklaring voor de naam Echt Judasoor is, dat Petrus een romeinse soldaat het oor afhakte om Jezus tegen de arrestatie te beschermen.



De 2 foto’s hierboven zijn van 2 dagen later.
Ik heb de paddenstoel in mijn tuin gelegd, bij de boomstronk met Geweizwam (doet het goed daar) en zal er regelmatig naar kijken.

Een nog andere verklaring voor de naam Echt Judasoor is van mijzelf. Ik heb het aan de kinderen tijdens de laatste excursie verteld.
Als je een keer écht vervelend bent, écht stout bent, dan trekt je vader of moeder je wel eens het oor. 
Jahaaaaa in koor!!!!!!!!. 
Dan trekt je vader of moeder je aan je Echte Judasoor.

Morgen gaan we aan de ijspret beginnen.

Groeten van Henk en tot morgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten