zaterdag 7 november 2015

Breda

Vandaag een interlokaal uitstapje.
Dag van de Mantelzorg, 7 november 2015, een uitje naar Breda.

Koffie met gebak; ik kreeg er twee.
Daarna de korte rondleiding door Breda.
In een hofje (naam?) een kruidentuin, alleen maar kruiden.


Dit is artisjok.


Op het bordje staat Patientie. En in het latijn Rumex patienta.
Het moet zijn Rumex patientia.
Het is een spinaziezuring en wordt wel als groente gegeten en in soep gebruikt.


Naar de toen heersende engelse stijl is dit soort doolhofje gemaakt.


Had ik het de vorige keer in Oosterhout over vreemde bomenvormen.


Nou, hier in Breda doen ze er niet voor onder.


Een fuut.
Is een fuut in een stadssingel nu zo bijzonder?
Nee hoor, maar er is toch wel wat over te zeggen.
En recht te zetten, want ik vertelde iemand dat het op een jonkie leek.
Dat is dus niet zo; ik vergis mij.
Dit is het winterkleed van de fuut. Zomers een pluim op de kop die voor de winter verdwijnt.
Een fuut vliegt overigens alleen maar wanneer er geen voedsel genoeg is om de jongen te voeren.
Verder komt de fuut zelden tot nooit uit het water. Een echte watervogel dus.


En dit is het groepje waar ik bij hoorde met de rondleiding.
De gids vertelde en passant nog over over de uitdrukking 
"wijn na bier geeft plezier" en "bier na wijn geeft venijn".
Vroeger dronk men veel bier en de adel/rijken konden zich ook wijn veroorloven.
Raakte je echter aan lager wal dan gaf dat venijn, omdat je de wijn niet meer kon betalen.


Een blik op de zuidgevel van de Grote of o.l.v. kerk.


En toen de lunch onder het wakend oog van deze eland.


Een ander hoogtepunt van deze dag
de wijnproeverij.


Gelukkig werden de glazen niet zó vol gegoten.


Drie proeverijen met drie hapjes.
Lekker en gezellig.


En op de terugweg deze ...


... mooie lucht vanuit de bus gefotografeerd.

Dit was het weer.
Tot gauw.
Groeten van Henk.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten