dinsdag 15 april 2014

Bomenexcursie Delftse Hout

Zaterdag 12 april 2014 samen met Maarten en Yvonne naar Delftse Hout geweest. Bomenexcursie in het arboretum.
We werden ontvangen in de kinderboerderij.

In het gebouwtje onder andere deze vitrine met verschillende etages. Daarin een tentoonstelling van verschillende soorten eieren. Ik heb één etage gefotografeerd. Leuk om te zien.

De traditionele pauwen ontbraken niet.

 Ja, mooie bloemetjes. Wat zijn het?
Ik zal eerlijk zijn. Ik weet het even niet. Voor die het weet, houdt ons niet in spanning.

Aan gele dovenetel was geen gebrek daar.
Hé, BOMENEXCURSIE TOCH ?! Jawel, daar komen ze.

Dit is de schors van de wilde lijsterbes. En daar zit een mier in de beschadiging. Ik heb het uitvergroot.

Ik zal niet alle bomen laten zien die ik heb gefotografeerd. Ik geef een selectie.


De twee foto's hierboven zijn van de roodharige japanse esdoorn. Hieronder heb ik de bloemen uitvergroot.


En toen kwam er een vakterm naar voren. Plakoksel. Nooit van gehoord.

Dit is dus plakoksel. Takken groeien normaal gesproken van de boom af. Meestal in een bepaalde hoek. Soms gaat het overdreven schuin omhoog en groeit de tak als het ware in de bast van de boom.
Weer wat geleerd. En daar kwamen we voor.

Een verrassing. Een reigersnest.

Nog een verrassing. Zo gaat dat in een arboretum. Dit is bosrank. Een klimplant, die als een liaan naar boven en in bomen groeit.

En hier kan je zien hoe een boom een tak herstelt. Waarschijnlijk is de tak er af gewaaid. De boom herstelt dat door de verdikking die te zien is. Stoot als het ware het "verkeerde" stukje tak af.

Tot slot: de kegel, de naalden en de japanse larix in zijn geheel.


Groeten van Henk

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten