maandag 10 maart 2014

De boodschappen waren al binnen

Het was zaterdag weer uitstekend weer. De boodschappen hadden we al gedaan. Dus tijd genoeg om de Spijkenisser-natuur in te gaan.
Ik denk dat de temperatuur zo'n 16 graden was. Was soms echt warm met de rugzak op.
Maar goed, we willen zomer en dan zullen we het krijgen ook.

Op de Meeldijk deze mooie krokus.
Let op het blad van de krokus.
Dat is lang (als gras) en heeft een kenmerkende witte streep in het midden.

Klit of klis (beide namen worden gebruikt). Aan de bolletjes zitten weerhaakjes en met dat uitgangspunt fabriceerden Georges de Mestral het klittenband en vroeg daar in 1951 patent op aan.

En je struikelt bijna over het speenkruid.
Pas wel op: de bloemen zijn giftig.

Jong en Oud.
oud en Nieuw.

Ik ben toch geregeld over de Dijkwal gelopen de laatste jaren. En het valt mij nu pas op dat er 'n verhaaltje op het paaltje staat.

Ja, hoe heet 't ook al weer.
Op de een of andere manier weiger ik dit te onthouden.
Het is dus echt voorjaar. Een lieveheersbeestje ....

.... en een Kleine Vos.


De Kleine Vos overwintert hier en als het warm genoeg is komt het naar buiten en bezoekt vooral bloeiende wilgen en klein hoefblad.

Over hoefblad gesproken .....

... dit is GROOT hoefblad. Zo zie je dat niet vaak.

Wat je ook niet vaak ziet, is dat mensen er zelf ook wat van maken.
gezellig toch, zo op de Dijkwal.

Een echte tonderzwam op de Heemraadlaan.

Op de Heemraadlaan is laatst flink gesnoeid. Dat is op zich niet erg, zo krijgen andere planten en kruiden weer een kans. Zoals dit hierboven. wat het precies is, weet ik (nog) niet. Ik zal het in de gaten houden.

En dit is in de Eendenkooi in Waterland.
Op zaterdagmiddag: rust en "stilte".
Dit is het weer. Fijne dag verder. Tot de volgende keer.
Stel je prijs op een gratis abonnement, stuur dan e-mail naar: natuurvriend@outlook.com

Groeten van Henk





















Geen opmerkingen:

Een reactie posten