zaterdag 1 maart 2014

Rondje park Dilledonk Noord

Maandag 24 februari was het prachtig weer. Het leek wel voorjaar. Vooral als je in 't zonnetje kon wandelen. En dat heb ik gedaan.
Achter mijn  huis is een prachtig trapveldje, maar je kan er ook van een stukje park (of plantsoen, wat je wilt) genieten.












Vlier staat mooi in blad, met nog een aantal oude bessen.
















'n kleintje hulst.







Het leek wel voorjaar.
Verleden jaar was alles 6 weken te laat. Dit jaar lijkt het allemaal 6 weken te vroeg.
De molshopen zijn al zichtbaar.











Gevlekte aronskelk, bloeit normaal in april. Maar begint al in blad te komen.








Speenkruid. Bloeit normaal pas in maart. Is er nu al.


Hierboven een stel kauwen. Zij fourageren veel samen in  groepsverband. Kauwen delen ook hun voedsel. Althans, zo lijkt het. Ik heb het nooit gezien. De reden daarvoor is, en nu citeer ik uit Wikipedia: "
1) een kauw geeft makkelijker aan een andere kauw indien hij er ook van krijgt (reciprociteit); 2) door voedseldelen kopen kauwen rust af en worden ze niet lastiggevallen door soortgenoten (intimidatie)."
En dat laatste is de leerschool voor de harde wereld, dat is wel bekend.

Ik heb niet alles op de foto, maar er was genoeg te zien: madelief (kan het hele jaar door bloeien), klimop, braam, fluitenkruid is al aardig hoog geworden. Krokus komt al bloeiend uit de grond en ook de narcis laat zich al zien.









Ridderzuring, is ook al zo groot. Moet in juni gaat bloeien. ik ben benieuwd. Ik zal het in de gaten houden.






Er zijn meer dingen die ik per maand zal gaan bekijken. En ik zal er ongetwijfeld in dit blog aandacht aan geven.
Zoals dit. Het moeras. Er staat nu dit riet. Volgende maand misschien meer hierover.













Tot slot doe ik een Taxus in de aanbieding.
Daar moet je voorzichtig mee zijn, want het geheel is giftig. Al heb ik wel eens vernomen dat er toch inde chemotherapie gebruik wordt gemaakt van de Taxus. Ik zal het 's opzoeken.

Nou, hier moeten jullie het even weer mee doen.
Tot 'n volgende keer - groeten van Henk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten